Echte kwaliteit begint bij aandacht voor mensen

Mijn carrière begon in het bedrijfsleven, waar ik me specialiseerde in kwaliteitsmanagement.
Als Lead Auditor heb ik talloze organisaties doorgelicht en vele directeuren en managers gesproken. Steeds weer viel me op: normen en regels zijn belangrijk, maar ze missen iets essentieels, de mens.

De mens is de meest dynamische factor binnen een organisatie, maar juist daar wordt in de organisatiekunde en het kwaliteitsdenken vaak te weinig aandacht aan besteed. Daarom heb ik mij verder ontwikkeld in de psychologie, met een specialisatie in psychosynthese. Inmiddels ben ik gekwalificeerd psychosociaal therapeut en heb ik ook een eigen praktijk.

De combinatie van bedrijfskundige kennis en psychologische inzichten maakt dat ik mijn werk anders doe. Gesprekken gaan verder dan processen of cijfers ,  ze raken aan houding, gedrag en drijfveren. En dat is precies waar duurzame verandering begint.

Ik coach en ben sparringpartner voor managers en directeuren die willen investeren in mensgericht leiderschap en organisatieontwikkeling.

Leiderschap en de menselijke factor

Als ondernemer of manager heb je dagelijks te maken met mensen, en dus met gedrag.
Iedereen heeft een eigen karakter, achtergrond en manier van doen. Maar wie leert je echt hoe je daar goed mee omgaat?

Vaak hoor ik dat leidinggeven soms meer voelt als lijden dan als leiden.
Want mensen komen nu eenmaal zonder handleiding.

Toch ligt juist daar de kern van goed leiderschap: in het begrijpen van wat mensen beweegt, motiveert en soms ook belemmert.
Zullen we samen onderzoeken hoe je binnen jouw organisatie meer openheid, vertrouwen en ontwikkeling kunt creëren, zonder de focus op resultaten te verliezen?

Cultuuronderzoek en organisatieontwikkeling

Samen met mijn collega Jeroen Witsenboer voer ik cultuuronderzoek uit op basis van de Social Culture Ladder (SCL).
Deze methode brengt de veiligheidscultuur van een organisatie in kaart ,  een waardevol vertrekpunt om inzicht te krijgen in onderliggende waarden, normen en gedragspatronen.

We voeren gesprekken met medewerkers op alle niveaus, analyseren houding en gedrag en vertalen dat naar het grotere geheel: de organisatiecultuur.

Waar de formele organisatie zich uitdrukt in cijfers, KPI’s en strategieën, leeft de informele organisatie in verhalen, emoties, rituelen en onderlinge relaties.
Vaak is die informele organisatie veel krachtiger dan men denkt.

Een goede balans tussen die twee werelden bepaalt of een organisatie écht succesvol is.

Sparringpartner voor directie en management

Voor directeuren en managers ben ik een sparringpartner en klankbord.
Ik help scherp te blijven, het perspectief te verbreden en complexe vraagstukken te verkennen.

Samen kijken we verder dan regels, processen en systemen.
We richten ons op de menskant van de organisatie, want mensen maken het verschil.

Daar begint echte kwaliteit.

Laten we kennismaken

Wilt u weten wat organisatiecoaching voor uw organisatie kan betekenen?
In een open gesprek verkennen we waar jouw organisatie staat en wat er nodig is om verder te groeien.